Wednesday, September 21, 2011

CARA BERDOA (2/2)


CARA BERDOA 2
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ فِى الْأَ وَّلِيْنَ ، وَالْآخِرِيْنَ ، وَسَلِّمْ وَرَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى ، عَنْ سَادَاتِنَا ، اَصْحَابِ سَيِّدِنَا رَسُوْلِ اللَّهِ اَجْمَعِيْنَ .
Ya Allah beri rahmatlah atas Penghulu kami Nabi Muhammad pada sekalian yang dahulu, dan yang kemudian, dan sejahtera oleh-Mu dan telah redha oleh Allah Taala, daripada sekalian Penghulu kami, sahabat-sahabat Penghulu kami pesuruh Allah sekalian.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمَ . اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ الأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَز
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.  Segala puji bagi Allah Tuhan Pentadbir seluruh alam, selawat san salam ke atas Nabi junjungan serta Rasul utusan, dan ke atas keluarganya dan sahabatnya kesemuanya.
MEMBACA DOA YANG DIKEHENDAKI
(Boleh membaca sebarang doa yang dikehendaki:  Contohnya doa semua sembahyang sunat, seperti sembahyang sunat hajat, sembahyang sunat tahajjut dan lain-lain.  Boleh dibaca dalam Bahasa Arab atau Bahasa Melayu.
رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً/وَفِى الْآخِرَةِ حَسَنَةً/وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ/ وَأَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ مَعَ الْأَبْرَارِ/يَا عَزِيْرُ/يَا غَفَّارُ/يا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ.
Wahai Tuhan kami, berilah kami di dunia ini kebaikan, di akhirat juga kebaikan, peliharalah kami dari azab neraka, dan masukkanlah kami ke dalam syurga bersama-sama orang-orang yang berbakti (dan taat mengerjakan kebajikan), wahai Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun, wahai Tuhan seru sekalian alam. [Al-Baqarah: (2:201)]
اَللَّهُمَّ اخْتِمْ لَنَا يَا اَللَّه بِحُسْنِ الْخَاتِمَهُ/ وَلاَ تَخْتِمْ عَلَيْنَا يَا اَللَّه بِسُوْءِ الْخَاتِمَهُ.
Ya Allah, sudahilah kami Ya Allah dengan sebaik-baik kesudahan/ dan janganlah sudahi atas kami Ya Allah dengan sejahat-jahat kesudahan.
وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ. سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ وَسَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِيْنَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
Rahmat sejahtera dari Allah mudah-mudahan melimpah kepada penghulu kami Muhammad, keluarga dan para sahabatnya sekalian. Maha Suci Tuhan-Mu, Tuhan yang Maha Mulia dari apa yang (orang-orang kafir dan musyrik) gambarkan; dan kesejahteraan kepada para rasul; dan segala pujian serta sanjungan hanya untuk Allah Tuhan semesta alam.
سورة الفاتحة
Membaca surah al-Faatihah
PENUTUP DOA
رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا دُعَائَنَا، اِنَّكَ اَنْتَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، وَتُبْ عَلَيْنَا اِنَّكَ اَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيْمُ، دَعْوَاهُمْ فِيْهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيْهَا سَلاَمٌ، وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
Wahai Tuhan Kami terimalah daripada doa- doa kami, bahawa Engkau yang Amat Mendengar lagi Amat Mengetahui, dan terimalah taubat kami bahawa Engkau yang menerima taubat lagi Penyayang, doa mereka itu padanya Maha Suci Engkau Ya Allah  dan kehormatan mereka itu padanya sejahtera, dan akhir doa mereka itu ialah puji-puji bagi Allah Tuhan yang memerintah sekalian alam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...