BAHASA ARAB LANJUTAN
Pelajaran 16: Tawkid
PENGERTIAN
1.Tawkid bererti
penguatan atau penyungguhan. Dalam ilmu nahu tawkid ialah mana-mana kata
yang berfungsi untuk menguatkan pengertian kata atau ayat yang sebelumnya.
2.Tawkid adalah
isim tabi’ yang menghilangkan adanya kemungkinan lain dari yang dimaksudkan.
3.Tawkid adalah
penguat, yakni kata yang mengikuti kepada yang diikutinya yang bertujuan untuk
menegaskan kata yang diikuitinya (yang di-tawkidinya).
4.Tawkid adalah
isim yang mengikuti isim lain yang berfungsi untuk menguatkan erti dan
menghilangkan keraguan si pendengar.
5.Tawkid ialah
lafaz yang menyertai sebuah lafaz dimana ia berfungsi untuk memperkukuhkan
lafaz, sehingga boleh menghilangkan keaguan.Dengan kata lain tawkid adalah
lafaz untuk menghilangkan kemungkinan-kemungkinan.
CONTOH 1:
جَاءَ
زَيْدٌ
|
Telah datang Zaid
|
Ada kemungkinan Zaid telah datang bersama temannya atau pembantunya.
|
جَاءَ
زَيْدٌ نَفْسُهُ
|
Telah datang Zaid dirinya sendiri
|
Lafaz نَفْسُهُ
merupakan penguat erti (tawkid) untuk menyatakan
bahawa yang datang sebenarnya Zaid itu sendiri, bukan wakil atau
pesuruhnya.
|
CONTOH 2:
جَاءَ
الْقَوْمُ
|
Telah datang kaum itu
|
Ada kemungkinan bahawa yang datang itu sebahagian dari kaum mereka.
|
جَاءَ
لْقَوْمُ كُلُّهُمْ
|
Telah datang kaum itu keseluruhannaya
|
Lafaz كُلُّهُمْ merupakan
penguat
erti(tawkid) untuk menyatakan kaum itu kesemuanya telah datang.
|
PEMBAHAGIAN TAWKID;
Tawkid
iti terbahagi kepada dua jenis, iaitu:
1.TAWKID
LAFZI (لَفْظِيٌّ): Tawkid lafzi ialah mana-mana tawkid yang menggunakan pengulangan
kata untuk menguatkan kata atau ayat yang sebelumnya.
Contoh:
ألْكَذِبَ الْكَذِبَ جَنِّبْهُ
|
Pembohongan,
pembohongan, jauhilah ia.
|
خُذِ
الْقَلَمَ الْقَلَمَ
|
Ambillah
pen itu, pen yang itu.
|
اِحْتَرِمْ
وَالِدَيْكَ اِحْتَرِمْ وَالِدَيْكَ
|
Hormatilah
kedua orang tua kamu,hormatilah kedua orang tua kamu.
|
2.TAWKID
MA’NAWI (مَعْنَوِيٌّ):Tawkid
ma’nawi ialah mana-mana tawkid yang menggunakan kata-kata tertentu untuk
menguatkan kata yang sebelumnya.Kata-kata tesebut adalah seperti berikut:
النَّفْسُ
(diri)
|
جَاءَ زَيْدٌ نَفْسُهُ
|
Telah datang Zaid
dirinya sendiri
|
||||
هُ
|
نَفْسُ
|
زَيْدٌ
|
جَاءَ
|
|||
Mudhaf ilaih
|
Tawkid
(juga mudhaf)
|
Fa’il
|
Fi’il
|
|||
كُلُّ
(semuanya/segala)
|
جَاءَ الْقَوْمُ كُلُّهُمْ
|
Telah datang kaum
itu semuanya
|
||||
مْ
|
هُ
|
كُلُّ
|
الْقَوْمُ
|
جَاءَ
|
||
Tanda jama’
|
Mudhaf ilaih
|
Tawkid bagi
الْقَوْمُ
|
Fa’il (juga muakkad)
|
Fi’il madhi
|
||
اَجْمَعُ
(semuanya/segala)
|
جَاءَ الْقَوْمُ اَجْمَعُوْنَ
|
Telah datang kaum
itu semuanya
|
||||
اَجْمَعُوْنَ
|
الْقَوْمُ
|
جَاءَ
|
||||
نَ adalah pengganti tanwin ketika mufrad
|
Marfu’ dengan tanda وْ kerana jama’ mudzakkar salim
|
Tawkid bagi
الْقَوْمُ
|
Fa’il marfu’ dengan
dhammah
|
Fi’il madhi
|
Diperbolehkan untuk menyebarluaskannya dalam bentuk apapun, selama
tidak untuk tujuan komersial
|
No comments:
Post a Comment