PELAJARAN KESEMBILAN:
Friday, September 30, 2011
Belajar Tajweed Bersama Shaikh Yasir Qadhi (9/30)
ILMU NAHWU 16 - Isim Yang Di Nashob: Maf'ul Muthlaq
Maf’ul Muthlaq adalah isim masdar yang dinashob, disebutkan setelah fi’il untuk menguatkan fi’il, menerangkan jenisnya atau menerangkan bilangannya.
1. Untuk penguat. Contoh:
وَ كَلَّمَ اللهُ مُوْسَى تَكْلِيْمًا | Allah benar-benar telah berbicara dengan Musa | |
تَكْلِيْمًا | وَ كَلَّمَ مُوْسَى | |
Maf’ul Muthlaq (manshub) |
2. Untuk menerangkan jenis. Contoh:
ضَرَبْتُ الْكَلْبَ ضَرْبًا شَدِيْدًا | Aku telah memukul anjing itu dengan pukulan yang kuat | ||
شَدِيْدًا | ضَرْبًا | ضَرَبْتُ الْكَلْبَ | |
Maf’ul Muthlaq (manshub) |
3. Untuk menerangkan bilangan. Contoh:
ضَرَبْتُ الْكَلْبَ ضَرْبَيْنِ | Aku telah memukul anjing itu dua pukulan | |
ضَرْبَيْنِ | ضَرَبْتُ الْكَلْبَ | |
Maf’ul Mutlaq (manshub dengan Ya’) |
Keterangan: Isim masdar adalah kata kerja yang dibendakan (sila lihat penerangan isim jamid)
[Bersambung: ILMU NAHWU 17 – Isim Yang Di Nashob: Maf’ul Liajlih]
Untuk download tajuk ini sila klik pada link berikut:
http://www.4shared.com/document/0i-5BAJA/ILMU_NAHWU_16.html
Untuk download tajuk ini sila klik pada link berikut:
http://www.4shared.com/document/0i-5BAJA/ILMU_NAHWU_16.html
Thursday, September 29, 2011
SIFAT SOLAT NABI (5/5)-Edisi Katun (video)
Sila ikuti SIFAT SOLAT NABI (5/5) - Edisi Katun.
Semoga memperoleh rahmat dan keredhaan Allah SWT.
Semoga memperoleh rahmat dan keredhaan Allah SWT.
SIFAT SOLAT NABI (4/5) - Edisi Katun (video)
Sila ikuti SIFAT SOLAT NABI (4/5) - Edisi Katun.
Semoga memperoleh rahmat dan keredhaan Allah SWT.
Semoga memperoleh rahmat dan keredhaan Allah SWT.
Wednesday, September 28, 2011
Belajar Tajweed Bersama Shaikh Yasir Qadhi (7/30)
PELAJARAN KETUJUH:
Belajar Tajweed Bersama Shaikh Yasir Qadhi (8/30)
PELAJARAN KELAPAN:
SIFAT SOLAT NABI (3/5) - Edisi Katun (video)
Sila ikuti SIFAT SOLAT NABI (3/5) - Edisi Katun.
Semoga mendapat rahmat dan keredhaan Allah SWT.
Semoga mendapat rahmat dan keredhaan Allah SWT.
SIFAT SOLAT NABI (2/5) - Edisi Katun (video)
Sila ikuti SIFAT SOLAT NABI (2/5) - Edisi Katun.
Semoga memperoleh rahmat dan keredhaan Allah SWT.
Semoga memperoleh rahmat dan keredhaan Allah SWT.
SIFAT SOLAT NABI (1/5) - Edisi Katun (video)
Sila ikuti SIFAT SOLAT NABI (1/5) - Edisi Katun (video).
Semoga memperoleh rahmat dan redha Allah SWT.
Semoga memperoleh rahmat dan redha Allah SWT.
Tuesday, September 27, 2011
ILMU NAHWU 15 - Isim Yang Di Nashob: Maf'ul Bih
Maf’ul Bih ialah isim yang dii’rob nashob, berkedudukan sebagai objek fi’il (yang dikenai pekerjaan).
Contoh:
قَرَأَ زَيْدٌ الْكِتَابَ | Zaid telah membaca buku. | ||
الْكِتَابَ | زَيْدٌ | قَرَأَ | |
Maf’ul Bih (manshub) | Fa’il | Fi’il | |
قَرَأَتْ هِنْدٌ كِتَابَيْنِ | Hindun telah membaca dua buku. | ||
كِتَابَيْنِ | هِنْدٌ | قَرَاَتْ | |
Maf’ul Bih (manshub dengan Ya’) | Fa’il | Fi’il |
Maf’ul Bih boleh lebih dari satu.
Contoh:
ظَنَنْتُ زَيِّدًا مُسَافِرًا | Aku menyangka Zaid adalah seorang musafir. | ||
مُسَافِرًا | زَيِّدًا | ظَنَنْتُ | |
Maf’ul Bih II (manshub) | Maf’ul Bih I (manshub) | Fi’il & Fa’il |
[Bersambung: ILMU NAHWU 16 – Isim Yang Di Nashob: Maf’ul Muthlaq]
Belajar Tajweed Bersama Shaikh Yasir Qadhi (6/30)
PELAJARAN KEENAM
Belajar Tajweed Bersama Shaikh Yasir Qadhi (5/30)
PELAJARAN KELIMA
Monday, September 26, 2011
ILMU NAHWU 14 - Isim Yang Di Nashob: Isim Inna Dan Saudaranya
Isim Inna adalah mubtada’ yang dimasuki " إِنَّ " atau saudaranya.
Susunan mubtada’ khobar apabila dimasuki " إِنَّ " atau saudaranya akan berubah, mubtada’ menjadi isim inna dan khobar menjadi khobar inna.
Amil " إِنَّ " atau saudaranya adalah menashobkan isimnya dan merofa’kan khobarnya.
Contoh:
مُحَمَّدٌ أُسْتَاذٌ | Kemasukan " إِنَّ " menjadi | إِنَّ مُحَمَّدًا أُسْتَاذٌ | |||
أُسْتَاذٌ | مُحَمَّدٌ | أُسْتَاذٌ | مُحَمَّدًا | إِنَّ | |
Khobar (marfu’) | Mubtada’ (marfu’) | Khobar Inna (marfu’) | Isim Inna (manshub) |
Cara menyusun isim inna dan khobar inna harus sesuai dengan bilangan dan jenisnya.
Contoh:
إِنَّ فَاطِمَةَ تِلْمِيْذَةٌ | Sesungguhnya Fatimah adalah seorang murid | ||
تِلْمِيْذَةٌ | فَاطِمَةَ | إِنَّ | |
Khobar Inna (marfu’) | Isim Inna (manshub) | ||
إِنَّ فَاطِمَتَيْنِ تِلْمِيْذَتَانِ | Sesungguhnya dua Fatimah itu adalah dua orang murid | ||
تِلْمِيْذَتَانِ | فَاطِمَتَيْنِ | إِنَّ | |
Khobar Inna (marfu’) | Isim Inna (manshub) |
Adapun saudara-saudara inna adalah:
إِنَّ (sesungguhnya) | لَعَلَّ (mudah-mudahan, mungkin terjadi) |
أَنَّ (sesungguhnya) | لَيْتَ (mudah-mudahan,tidak mungkin terjadi) |
كَأَنّ(seakan-akan) | لاَ (tidak ada) |
لَكِنَّ (tetapi) |
[Bersambung: ILMU NAHWU 15 – Isim Yang Di Nashob: Maf’ul Bih]
Sunday, September 25, 2011
ILMU NAHWU 13 - Isim Yang Di Nashob: Khobar Kaana Dan Saudaranya
Isim Kaana adalah mubtada’ yang dimasuki oleh " كان " atau saudaranya.
Susunan mubtada’ khobar apabila kemasukan "كان " akan berubah, mubtada’ menjadi isim kaana dan khobar menjadi khobar kaana.
Amil " كان " atau saudaranya merofa’kan isimnya dan menashobkan khobarnya.
Contohnya:
مُحَمَّدٌ أُسْتَاذًا | Kemasukan "كَانَ" menjadi | كَانَ مُحَمَّدٌ أُسْتَاذًا | |||
أُسْتَاذًا | مُحَمَّدٌ | أُسْتَاذًا | مُحَمَّدٌ | كَانَ | |
Khobar | Mubtada’ | Khobar Kaana | Isim Kaana |
Cara menyusun isim kaana dan khobar kaana harus sesuai bilangan dan jenisnya.
Contoh:
كَانَتْ فَاطِمَةُ تِلْمِيذَةً | Fatmah adalah seorang murid | ||
تِلْمِيذَةً | فَاطِمَةُ | كَانَتْ | |
Khobar Kaana (manshub) | Isim Kaana (marfu’) | ||
كَانَتْ فَاطِمَتَانِ تِلْمِيْذَتَيْنِ | Dua Fatimah itu adalah dua orang murid | ||
تِلْمِيْذَتَيْنِ | فَاطِمَتَانِ | كَانَتْ | |
Khobar Kaana (manshub) | Isim Kaana (marfu’) |
Adapun saudara-saudara kaana adalah:
كَانَ (adalah/terjadi) | ظَلَّ (masuk waktu siang/senantiasa) |
لَيْسَ (bukan/tidak) | مَازَالَ (senantiasa) |
صَارَ (menjadi) | مَابَرِحَ (senantiasa) |
بَاتَ (semalaman) | مَافَتِئَ (senantiasa) |
أَصْبَحَ (masuk waktu pagi) | مَااِنْفَكَّ (senantiasa) |
أَمْسَ (masuk waktu petang) | مَادَامَ (selamanya) |
أَضْحَى (masuk waktu dhuha) |
[Bersambung: ILMU NAHWU 14 – Isim Yang Di Nashob: Isim Inna Dan Saudaranya]
Subscribe to:
Posts (Atom)